tiistai 5. elokuuta 2014

ELOKUUN JÄSEN: ANDRÉ PETERDI

Hangosta kotoisin oleva turkulainen kuvataiteilija André Peterdi (s. 1978) oli 15-vuotias, kun hän muutti Hangosta Budapestiin asumaan. Unkarilaisen isän ja suomenruotsalaisen äidin poika asui vuoden isoäitinsä kanssa pienessä yksiössä.

”Isäni puolen suvussa on kuvataiteilijoita ja kirjailijoita. Isoäitini oli valokuvaaja ja teki maalauksia harrastusmielessä. Budapestissä maalasimme isoäidin kanssa yhdessä”, Peterdi kertoo.
Budapestissä Peterdi sai tutustua ensimmäisen kerran öljyvärimaalaamiseen.

”Väriaineissa itsessään oli jo jotain erityisen jaloa ja arvokasta. Olivathan vanhat mestaritkin maalanneet teoksiaan kutakuinkin samoilla aineilla. Meillä ei ollut hajutonta tärpättiä, joten jouduimme pitämään ikkunoita auki silloinkin, kun oli kylmä. Isoäidillä oli vaikuttava määrä taidekirjoja, joita selailin innostuneena. Siihen aikaan tuli jäljiteltyä alankomaalaisia maisemamaalauksia”, Peterdi muistelee.

Budapestissä Peterdi oli erään taiteilijan yksityisopetuksessa ja kävi kerran viikossa kuvataideakatemian piirustuskurssilla.

”Unkarissa sain ensikosketuksen myös hiileen, ja hiilellä työskenteleminen on minulle edelleen rakas juttu. Minua kiinnostaa se, kuinka hiilen jäljen voi pyyhkiä pois – että voi jättää jäljen tavallaan negaation kautta”, Peterdi sanoo.

”Paluu Suomeen tuntui omituiselta: Budapestissä asuessani kävin usein museoissa katsomassa vanhaa taidetta. Palattuani pieneen Hankoon elämä oli yhtäkkiä aivan erilaista, ja tietenkään minun ei ollut enää mahdollista kokea kaikkia Budapestissä kokemani asioita. Niinpä Helsingissä vieraillessani kävin aina ihailemassa Suomen kultakauden maalareiden teoksia Ateneumissa. En muista Budapestin jälkeisestä ajasta paljoakaan. Kävin armeijan ja työskentelin pari vuotta joulukoristefirmassa”, Peterdi kertoo.

Joulukoristetehtaalla työskentelyn jälkeen Peterdi opiskeli graafista suunnittelua. Maalaaminen kiinnosti, ja niinpä Peterdi aloitti vuonna 2002 opinnot Turun Piirustuskoulussa.

”Taideopiskeluaika oli rauhatonta ja hämmentävää aikaa. En oikein saanut otetta mistään, mikä johtui täysin itsestäni. Miellän sen lähinnä kokeilukaudeksi. Muun muassa maalausopettajana silloin toimineen Anu Tuomen opastuksen myötä olen myöhemmin ymmärtänyt esimerkiksi pohjavalon tärkeyden voimakkaan väri-intensiteetin aikaansaamiseksi. Työ on edelleen koko ajan erittäin vaikeaa. ’Nyt mä osaan tän’ -ajatusta ei ole koskaan. Etsin työssäni jatkuvasti uusia tapoja nähdä ja kokea asioita”, Peterdi kertoo.

Turun Barkerilla vuodesta 2012 lähtien työskennellyt Peterdi pitää omaa työhuonetta tärkeänä työskentelyn kannalta.

”Tämä on ensimmäinen työhuoneeni, joka on täysin omassa käytössäni. Oma tila on ehdottoman tärkeä töiden työstämiselle. Muiden läsnäolo tekee oloni rauhattomaksi ja tekee henkilökohtaisesta työskentelyprosessista vaikeamman, enkä mielelläni näytä keskeneräisiä töitäni kenellekään”, Peterdi kertoo.

Peterdi tekee abstrakteja maalauksia, jotka pohjautuvat hänen henkilökohtaisiin kokemuksiinsa ja ajatuksiinsa erilaisista paikoista ja tilanteista. Peterdi on esimerkiksi maalannut teoksia kesällä 2013 tekemänsä Unkari–Slovenia–Kroatia -roadtripin pohjalta.

”Työskentelyni lähtökohtia ovat konkreettiset asiat. Mietin asioita representaation kautta. En halua jäljitellä muotoja tai viitata asioihin selkeästi, mutta jos olen tehnyt maalauksen tietyn maiseman pohjalta, haluan kertoa sen teoksen nimessä, jotta katsoja tietää, mikä maisema on ohjannut työskentelyäni”, Peterdi sanoo.

”Suhtaudun intuitiivisesti värien käyttöön. Esimerkiksi Slovenia ja Itä-Eurooppa ovat mielessäni tietynlaisia ruskeita, punaisia – tunkkaisiakin. Maalatessani harkitsen aina tarkkaan jokaisen värin ja siveltimen vedon. Viime vuosina olen ollut myös erityisen kiinnostunut transparenttisuudesta ja väriaineen volyymista”, Peterdi kertoo.

Peterdi kiinnittää huomiota väreihin myös matkoillaan.

”Turistikuvat ovat toisinaan jänniä juttuja: Nykyisin kun valokuvaaminen on banalisoitunut, ihmiset usein ottavat valokuvia tilanteista dokumentoidakseen kokemuksen tämän välineen kautta. Otin Unkari–Slovenia–Kroatia -roadtripin aikana kännykällä valokuvia talojen ovista ja seinistä väritutkimusta varten. Värit olivat siinä ympäristössä ja valossa luonnollisesti erilaisia kuin Suomessa. Ottamistani kännykkävalokuvista oli kuitenkin hävinnyt kaikki niistä värivaikutuksista, jotka paikanpäällä kiehtoivat minua”, Peterdi miettii.

Peterdin mukaan kaikki luontoon liittyvä on inspiroivaa, ja hän viettää paljon aikaa luontoa ja ympäristöä havainnoiden.

”Olen huomannut katsovani asioita eri tavalla, kun virittäydyn siihen tilaan, jossa tiedostan katsovani jotakin. Ympäristön havainnointi tällä tavalla on minulle osa elämää, en tee sitä pelkästään taidetta varten”, Peterdi kuvailee.

Peterdi pitää matkustamisesta ja ulkomailla asumisesta, koska vieras ympäristö saa hänet sijoittumaan uudella tavalla suhteessa ympäristöön. Matkustaminen auttaa virittäytymään havainnointiin myös kotona.

”Kun tulen kotiin reissusta, sijoitan itseni uudella tavalla kotiinkin ja mietin, että ai onko täällä tämmöistä”, Peterdi kertoo.

Inspiraatiota Peterdi hakee teoksiinsa myös kuvista; niin myöhäisgotiikan maalauksista kuin Googlestakin.

”Käytän paljon Google Earthia sekä Googlen kuvahakua, jonka pohjalta olen maalannut viimeisen neljän vuoden ajan. Kuvahaun kautta voin esimerkiksi selvittää, millainen käsitys tai mielikuva ihmisillä saattaa olla Las Vegasista. Myöhäisgotiikan maalauksista taas olen katsonut väripintoja: Minusta tuntuu että siihen aikaan taiteilijakiltojen maalarit ovat ymmärtäneet jotain erityistä väreistä, kun niitä applikoitiin ohuesti päällekkäin. En osaa tarkkaan kuvailla, mitä se tietty asia on, mutta ehkä se jotenkin liittyy havainnoidun muodon ja paikallisvärien erilaiseen käsitykseen. Formalistina katson alttaritaulujen kompositioita ja niiden ’herkullisia’ sävyvaihteluita”, Peterdi sanoo.

Ryhtyessään maalaamaan Peterdi maalaa aina teoksen alusta loppuun. Yhden teoksen työstämiseen häneltä kuluu yleensä noin yhdestä neljään viikkoa.

”Tulevaan maalaukseen on aina mielenkiintoista lähteä mukaan. En maalaa teoksiani lähtökohtaisesti näyttelyitä varten, sarjoina – näyttely ei ole määränpää. Yritän vain tehdä töitä, jotka vastaavat minulle samalla mitalla kuin ajatukseni niiden aiheista.”

André Peterdin näyttely Vista on esillä Galleria Joellassa 14.8.–1.9.2014. Avajaiset keskiviikkona 13.8. klo 18–20. Taiteiden yönä näyttelyssä voi vierailla klo 22 asti.

Taiteilijan kotisivut täällä.

Teoksia Turun Taidelainaamossa.

Teksti: Enni Niemelä
Kuvat: Eveliina Tammi ja Jenna Suomalainen

Turun Taiteilijaseuran 90. juhlavuoden ajan yhdistys esittelee yleisölle kuukausittain yhden taiteilijajäsenensä. Taiteilijaseuran harjoittelija Enni Niemelä haastatteli jäseniä vuoden 2013 aikana. Haastattelut julkaistaan joka kuukauden ensimmäinen tiistai Turun Taiteilijaseuran kotisivuilla ja Facebookissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti