Turkulaisen Raili Leppäsen (s. 1931) nuoruudessa
Suomessa oli tanssikielto ja kaikesta oli pulaa. Sodan ja sen jälkeisen
niukkuuden vuoksi Leppänen kaipasi kauneutta, ja niinpä hän nuorena
alkoi haaveilla vaatesuunnittelijan urasta. ”Talvisodan aikaan ei ollut
kankaita ja kengätkin olivat puukenkiä. Muistan, kuinka isäni
manttelista minulle tehtiin talvitakki. Ehkä sekin vaikutti siihen, että
halusin lopulta muotipiirtäjäksi”, Leppänen kertoo.
Muotivaatteiden piirtämistä ei kuitenkaan Turussa opetettu, ja niinpä
Leppänen päätti opiskella taiteilijaksi. Olleessaan vasta 16-vuotias
Leppänen aloitti opintonsa Turun Taideyhdistyksen piirustuskoulussa. ”Hannes Siivonen oli silloin rehtori. Muistan, että hänellä oli hyvin vahva näkemys siitä, millä tavalla tuli maalata”, Leppänen kertoo.
Leppänen pääsi valmistumaan vasta vuonna 1952, sillä hän halusi
sisällyttää opintoihinsa anatomian opiskelua. ”Tiettyjä asioita
opetettiin vain tiettyinä vuosina. Olin odottanut anatomian opiskelua,
joten opiskelin piirustuskoulussa tavallista kauemmin”, Leppänen kertoo.
Ensimmäisen näyttelynsä Leppänen piti Turussa 1950-luvun alussa.
Sittemmin Leppänen on osallistunut useisiin ryhmänäyttelyihin ja pitänyt
yhteisnäyttelyitä nyt jo edesmenneen aviomiehensä kuvataiteilija Tauno Leppäsen kanssa. Taiteilijapari kuului myös Ryhmä 5 -nimiseen taideryhmään Lasse Stenbomin, Aulis Uotilan ja Reino Vihisen
kanssa. ”Ryhmä 5 piti näyttelyn Turun taidemuseossa vuonna 1964.
Näyttelystä muodostui niin kiinnostava, että jopa Helsingistä sitä
seurattiin ja ihmisiä oli jonoksi asti”, Leppänen sanoo.
Leppäsen tuotanto koostuu pääasiassa öljymaalauksista, ja
aktiivisimmillaan Leppänen oli uransa alkupuolella 1950–1970-luvuilla,
jolloin hän myös tutustui moniin silloisiin turkulaisiin
taidevaikuttajiin. ”Olen jopa niin vanha, että olen ehtinyt tavata Wäinö Aaltosen.
Istuin kerran hänen vieressään juhlapöydässä, mutta keskustelusta ei
tahtonut tulla mitään. Onneksi meillä oli kynää ja paperia”, Leppänen
kertoo hymyillen.
Leppänen muistelee lämmöllä, kuinka hän vietti taiteilijamiehensä ja
lastensa kanssa 1960-luvulla useamman kesän taiteilijaresidenssissä
Karjalohjalla.
”Meillä kävi joka päivä vieraita. Olimme paljon
tekemisissä esimerkiksi Veikko Laukkasen, Antti Lampisuon ja Olavi Vaarulan
kanssa. Olen ehtinyt tutustua moniin turkulaisiin taiteilijoihin, ja
pidän erikoisista ihmisistä. Muistan esimerkiksi, kuinka taidemaalari Max Salmella oli tapana tehdä kaikenlaisia temppuiluja, jotta hän saisi töitään myydyksi. Kuvanveistäjä Mauno Hartman puolestaan teki joskus apurahahakemuksensa wc-paperille, ja hän sai apurahan”, Leppänen muistelee.
Kuvataiteilijoiden lisäksi Leppänen tutustui uransa alkupuolella
moniin turkulaisiin kirjailijoihin. ”Minulla oli vaihe, jolloin
kirjoitin todella paljon. Meillä oli tapana kirjoittajien kanssa
kokoontua säännöllisesti Pinellaan keskustelemaan”, Leppänen muistelee.
Leppänen kirjoitti 1950-luvun alusta lähtien Turun Sanomiin
kuvataidekritiikkejä. Salanimi oli pian välttämätön, jotta välit
säilyisivät hyvinä taiteilijakollegoihin. ”Muistan, kuinka eräs
taiteilijatuttuni katkaisi välit yksittäisen sanavalinnan tähden, vaikka
kirjoittamani kritiikki oli myönteinen. Käyttämäni salanimi oli Inkeri Taina. Nyt sen kai voi paljastaa, sillä lähes kaikki taiteilijaystäväni ovat jo kuolleet”, Leppänen toteaa.
Leppäsen teoksia on ollut satunnaisesti esillä 2000-luvun
alkupuolella Turussa. Nykyisin Leppäsen töitä, samoin kuin hänen
miehensä teoksia, on nähtävillä taiteilijan kotona Turun Mäntymäessä.
Koti on myös täynnä muita muistoja, kuten taiteilijatuttavien lahjaksi
antamia teoksia sekä valokuvia ja lehtileikkeitä, jotka kertovat 50
vuoden takaisesta turkulaisesta taide-elämästä. Vaatesuunnittelijan
urasta haaveilleen naisen koti on tietenkin myös tulvillaan vaatteita.
”Minulla on niin paljon vaatteita… Vintitkin ovat aivan täynnä. En
välitä siitä, ovatko vaatteeni muodissa vai eivät. Tärkeintä on, että
vaatteet ovat hyvin tehtyjä”, Leppänen toteaa.
Leppänen ei enää juuri maalaa kotonaan, sillä liuottimet tekevät
hänet huonovointiseksi. Maalaamisen sijaan hän tekee nykyisin erilaisia
kollaaseja. Myös kirjoittamisesta on tullut tärkeä ilmaisukeino.
”Olin
aina koulussa hyvä suomen kielessä ja aineenkirjoittamisessa. Kirjoitan
nykyisin runoja sekä kirjeitä. Lisäksi kuulun luovan sanataiteen
opintopiiriin, missä opiskelemme esimerkiksi kielikuvia, haikuja ja
surrealistisia runoja. Luen myös paljon kirjoja”, Leppänen kertoo.
Haastatteluhetkellä Leppäsellä oli useampi projekti suunnitteilla,
joihin hän suhtautuu intohimolla: paperitaittelua naistenlehdistä,
sukututkimusta sekä joulukorttien valmistamista, jotka eivät näytä
joulukorteilta. ”Suhtaudun intohimoisesti jopa ruoanlaittoon”, Leppänen
hymyilee.
Leppäsen 1970-luvun tuotantoa esittelevä näyttely on nyt nähtävissä
Turun Lähimmäispalveluyhdistys ry:n ylläpitämän Kotikunnaan tiloissa
osoitteessa Luolavuorentie 4. Näyttely on avoinna luultavasti kesäkuun
loppuun asti arkisin klo 11.30–13.30 ja viikonloppuisin klo 11.30–13.00.
Teksti ja kuvat: Enni Niemelä
Turun Taiteilijaseuran 90. juhlavuoden ajan yhdistys esittelee
yleisölle kuukausittain yhden taiteilijajäsenensä. Taiteilijaseuran
harjoittelija Enni Niemelä haastatteli jäseniä vuoden 2013 aikana.
Haastattelut julkaistaan joka kuukauden ensimmäinen tiistai Turun
Taiteilijaseuran kotisivuilla ja Facebookissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti